Surveillance Shoe (2000), by Jill Magid, 6 minutes
In 2004 she spent 31 days in Liverpool, which was long enough for her to forge links with Citywatch, the firm then running the biggest network of security cameras in the United Kingdom. She asked them to follow her as she made her way, wearing a red coat, through the city past the network of street cameras. The procedure for recovering the images required filling in some thirty forms. She justified her request by couching it in the form of love letters, like the traces of a romance between her, the city, and the police.

Trust, 2004
Followed by
Der Riese (1982-1983), by Michael Klier, 82 minutes
En s’emparant, dès 1983, de sources variées de vidéo surveillance dans l’espace public de Hambourg et en les articulant de manière critique, par la simple force du montage, Der Riese fait office de pionnier dans la prise de conscience du nouveau rapport aux images instauré par la généralisation des dispositifs de surveillance dans la société occidentale. Cité par Harun Farocki comme une source d’inspiration manifeste dans sa réflexion critique sur le sujet de l’imagerie de contrôle, le film trace les contours de ce «géant» omniscient, regard anonyme, expansif, et plus que jamais d’actualité.
Collection Fonds d’art contemporain de la Ville de Genève (FMAC)
